تکنیک عنکبوت: تسلیم حواس‌پرتی نشو!

حتما این نقل قول رو از الکساندرگراهام‌ بل شنیدید که میگه درست مثل پرتوهای خورشید که تا متمرکز نشن چیزی رو نمی‌سوزونن، شما هم برای موفقیت باید تمام فکرتون رو روی انجام کارتون متمرکز کنید.

اگر تمرکز کردن در آزمایشگاه یا موقع مطالعه برای شما چالش‌ برانگیز شده، اگر حواستون به راحتی پرت میشه و ذهنتون مدام پرش داره…. اگر سر کارهاتون میشینید اما بازدهی کافی ندارید، تا پایان این نوشته کوتاه با من همراه باشید.

وقتی یک دیاپازون رو نزدیک تار عنکبوت نگه دارید، عنکبوت متوجه ارتعاشات میشه، به اشتباه میفته و میاد به دنبال غذایی که فکر می‌کنه در تارش گیر افتاده. بعد از چند بار تکرار این موضوع، عنکبوت که هر بار بدو بدو دنبال غذا میاد اما چیزی پیدا نمی‌کنه، دیگه پاسخ به این ارتعاشات رو متوقف می‌کنه.

ما هم می‌تونیم مثل عنکبوت، محرک‌های محیطی که تمرکزمون رو به هم میزنند رو شناسایی کنیم و تمرین کنیم که اونها رو نادیده بگیریم، محرک‌هایی مثل صحبت‌کردن دیگران، زنگ تلفن، بهم خوردن در، مرتب چک کردن تلفن… ما هم باید مثل عنکبوت یاد بگیریم که ارتعاشات اطراف رو نادیده بگیریم.

تکنیک عنکبوت یک تکنیک مهم و شناخته شده در زمینه تمرکزه که مثل همه تکنیک‌ها در صورتی جواب میده که شما مدام در حال تمرین کردنش باشید.

این تکنیک سه اصل داره: شناخت و لیست کردن نقطه ضعف‌ها، تمرین نادیده گرفتن محرک‌ها و تمرکز روی شکار واقعی.

پس ازین به بعد در آزمایشگاه اول از همه، نقطه ضعف‌هاتون رو قبول و اونها رو لیست کنید. فکر کنید که آیا آدمها حواستون رو پرت می‌کنند، یا موبایلتون؟ به صدا و رفت و آمد آدمها حساسید یا مدام میرید تو فکر خیال؟ وقتی لیست نقطه ضعف‌هاتون رو آماده کردید قبل از شروع کار، تا میتونید اون محرک ها رو از دورتون حذف کنید. مثلا موبایلتون رو سر میز کار نیارید. از صبح به مادر یا پارتنرتون بگید که سرتون شلوغ خواهد بود و موبایلتون رو چک نخواهید کرد. اگر دو تا هم‌ آزمایشگاهی‌‌تون درباره موضوعی حرف میزنند که براتون جذابه و دوست دارید گوشه حرف رو بگیرید، محکم جلوی خودتون بایستید و تمرین کنید که محرک‌های بیفایده محیطی رو نادیده بگیرید.

درباره خودم باید بگم که من چون میدونم که همیشه حواسم با سوالهای بی‌مقدمه دانشجوها و بچه‌های آزمایشگاه پرت میشه، برای همین وقتی آزمایش مهمی دارم که نیاز به تمرکز بالا داره، قبل از شروع کارم به همه میگم که از صبح تا موقع ناهار مثلا، مشغول انجام یک آزمایش مهم هستم، و خواهش می‌کنم نه با من حرف بزنن نه دور و بر بنچ کار من بیان. این تکنیک و برخورد صادقانه با دیگران همیشه جواب میده.

مشکل دیگه‌ای که در خیلی از محققین جوان دیدم اینه که برای بالابردن بازدهی، مدام از کاری به کار دیگه می‌پرن، برای روزشون برنامه سنگینی میریزن و تلاش می‌کنن چند کار رو همزمان پیش ببرن اما در نهایت چون تمرکز کافی روی هیچکدوم اون کارها نداشتند، نتیجه خوبی نمی‌گیرند. توصیه من به شما اینه که از لیست کارهایی که برای هفته نوشتید، اول روی مهمترین کار تمرکز و در همون کار هم از قسمت‌های مهم و پر چالش شروع و اول اونها رو تموم کنید. به این ترتیب انرژی‌تون رو درست تقسیم می‌کنید و با تمرکز بیشتر، نتیجه بهتری می‌گیرید.

ازین به بعد، چه موقع مطالعه، یا نوشتن یا انجام کارهای آزمایشگاهی طوری تمرکز کنید که “جهان اطراف بدون منحرف کردن توجه شما ادامه پیدا کنه” و بخودتون یادآوری کنید که شما هم میتونید مثل عنکبوت ارتعاشات جهان اطرافتون رو برای مدتی نادیده بگیرید و بعد از پایان کارتون باز به این دنیای پر سر و صدا و شلوغ و پر از حواس‌پرتی برگردید.

نویسنده متن: قاصدک طلایی